SEJARAH SMK DATO' DOL SAID
Sewaktu
sekolah ini memulakan sidang akademiknya yang pertama pada tahun 1965, hanya
terdapat tiga blok bangunan bilik kelas sahaja yang menampung pelajar-pelajar
tingkatan 1 hingga 3. kini sekolah mempunyai 14 blok bangunan yang
terletak dalam kawasan tanah seluas 7.4
hektar. Terdapat 7 blok bangunan yang mengandungi 50 buah bilik darjah dan 5
makmal sains, sebuah dewan, sebuah blok sains tulen, sebuah blok bangunan
bengkel dan perpustakaan, sebuah bangunan koperasi, sebuah surau dan sebuah
bangunan makmal komputer serta kantin. Selain itu, SMK Dato Dol Said. juga
mempunyai asrama yang terdapat menampung seramai 135 orang pelajar, 4 buah
rumah guru/ staf Jumlah pelajar sekarang pada masa ini ialah seramai 1845
orang dengan bilangan guru seramai 95 orang. Pelajar sekolah ini meliputi
pelajar dari tingkatan satu hingga tingkatan enam (Aliran Sains). SMK Dato’ Dol
Said telah dipilih Oleh Jabatan Pelajaran Negeri Melaka sebagai sekolah
kawalan, sekolah ini juga mempunyai kelas Aliran agama dan Rancangan Khas.
Secara
keseluruhannya, dapatlah dikatakan pencapaian pelajar-pelajar di sekolah ini
dari segi akademik dan ko-kurikulum meningkat dari tahun ke tahun. Prestasi
akademik yang bertambah baik khususnya dalam peperiksaan PMR telah membolehkan
sekolah ini mengadakan tingkatan empat buat pertama kali pada tahun 1977. Dalam
tahun 1987, tingkatan enam aliran sains pula di tubuhkan dan diikuti dengan
tingkatan enam sastera pada tahun 1989, 2005 bertukar aliran sains semula.Seiring
dengan perkembangan dalam bidang akademik, sekolah ini terus menempa kemajuan
yang cemerlang dalam bidang ko-kurikulum. Misalnya, dalam bidang sukan sekolah
ini sering menjuarai pelbagai pertandingan di peringkat kawasan, daerah,negeri
dan kebangsaan.
Kemuncak
daripada kejayaan itu ialah pasukan bola sepak sekolah ini telah berjaya
menjuarai pertandingan bolasepak MSSM bawah 16 tahun peringkat negeri Melaka
(1991), Johan mendeklamasi sajak Negeri (1992), Johan Hoki perempuan bawah-15
(1993). Pada tahun 1994 sekolah ini telah muncul sebagai Naib Johan Sekolah
Harapan Negara bagi kategori Sekolah Luar Bandar. Di samping itu sekolah ini
juga telah memenangi Anugerah Remaja Perdana Peringkat Gangsa di peringkat
Kebangsaan. Tidak sekadar kejayaan tersebut sahaja ia turut diharumi dengan
memenangi sagu hati dalam Pertandingan Keselamatan, Keceriaan Dan Keindahan
Alam Sekitar di peringkat Kebangsaan.
Oleh kerana kejayaan-kejayaan yang diperolehi membanggakan maka sekolah ini
dipilih sebagai sekolah Bestari pada tahun 1998.
Latar Belakang Sekolah Bestari
Pada tahun 1998, SMK Dato’ Dol Said dipilih sebagai salah sebuah Sekolah
Bestari (Tahap B) di bawah Projek Rintis Sekolah Bestari, satu projek usahasama
Kementerian Pendidikan Malaysia (yang diwakili oleh Bahagian Teknologi
Pendidikan BTP) dengan Telekom Smart School Sdn. Bhd. Sekolah Bestari adalah
satu daripada tujuh aplikasi “flagship” dalam Koridor Raya Pelbagai Media
(Multimedia Super Corridor atau MSC). Sekolah Bestari di Malaysia menampilkan
ciri-ciri yang membezakannya daripada sekolah-sekolah sedia ada dari tiga segi:
- Sekolah Bestari dihubungkan melalui jaringan tempatan (Local Area Network atau LAN) untuk berkongsi maklumat melalui telekonferencing, pangkalan data dan mel elektronik.
- Sekolah Bestari dihubungkan melalui jaringan kawasan luas (Wide Area Network atau WAN) ke sekolah lain dan juga organisasi daerah, negara dan dunia.
- Sekolah Bestari dapat disesuaikan mengikut kehendak guru, pelajar dan pentadbir dengan menyediakan pelbagai perisian aplikasi.
Sekolah
ini telah memulakan sidang akademiknya pada tahun 1965 dengan 25 orang guru dan
565 orang pelajar (383 pelajar lelaki dan 182 pelajar perempuan). Nama asalnya
ialah Sekolah Anika Jurusan Alor Gajah, kemudian dikenali dengan nama Sekolah
Menengah Rendah 23 Alor Gajah. Ketika itu sekolah telah disatukan dengan
Sekolah Lanjutan kampung Alor Gajah. Akhirnya sekolah ini dinamakan SEKOLAH
DATO’ DOL SAID iaitu mengambil sempena nama seorang patriotik terkenal
memerintah Naning iaitu penghulu Naning yang lebih dikenali Dato’ Dol Said.
Beliau begitu terkenal dalam perjuangan orang-orang Melayu menentang Inggeris
di Naning di Sekitar tahun 1820-an. Pada
2 oktober 1967 sekolah ini telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Menteri
Pelajaran En. Khir Johari Al-Haj,(Tan Sri). Nama sekolah ini dikekalkan, Cuma
sedikit tambahan dengan memasukkan perkataan “menengah” bagi memudahkan
kategori sekolah. Sejak daripada penubuhan itu sehinggalah sekarang SMK Dato’
Dol Said ditadbir di bawah pentadbiran 12 orang pengetua. Pada masa kini,
sekolah ini telah mencapai perkembangan dan kemajuan dari segi fizikal sekolah,
bidang akademik dan ko-kurikulum yang sangat membanggakan.
Walaupun projek ini telah bermula dengan pemasangan infrastruktur
teknologi di sekolah-sekolah pada Ogos 1999, SMK Dato’ Dol Said telah mula
menyediakan peralatan dan sistem IT di sekolah sebelum itu. Pada tahun 1998, di
bawah kepimpinan pengetua sekolah pada masa itu (iaitu Tuan Haji Wahit bin
Kadam) dan PIBG telah mendirikan dua buah makmal lagi, setiap satu lengkap
dengan 10 komputer yang berpasangan LAN. Makmal komputer Reka Cipta yang di
taja oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) pada tahun 1995 jua telah
menyediakan sekolah ke arah mewujudkan satu prasarana elektronik sesuai dengan
keperluan aliran maklumat pantas dan akses serta input sumber pengajaran dan
pembelajaran dalaman dan luaran secara global.
Infrastruktur IT di
sekolah ini lebih kekal dengan pembinaan satu rangkaian komputer (LAN atau
Local Area Network) yang merangkumi sebuah lagi makmal komputer Bestari (21
komputer), Perpustakaan Digital (10 komputer), pejabat (3 komputer) dan bilik
guru (3 komputer), 4 printer Laser, 1 kamera digital, 1 scanner, 1 cd-writer, 1
printer bar-code, 2 notebook dan 2 projektor LCD. Guru-guru, staf sokongan dan
murid-murid sekolah berpeluang menggunakan computer dalam pengurusan serta
pengajaran dan pembelajaran. Talian internet (lease line, yang telah ditukar
kepada talian Schoolnet pada tahun 2004) yang dibekalkan ke sekolah boleh
diakses sepanjang masa oleh guru-guru untuk mengayakan pengajaran dan
pembelajaran mereka. Perisian-perisian Bestari hantaran TSSB (Telekom Smart
School Sdn. Bhd) dalam empat mata pelajaran asas (Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris, Sains dan Matematik) menolong asas pembelajaran berkomputer bagi
murid-murid semua tingkatan. Murid-murid sekolah juga berpeluang menggunakan
peralatan-peralatan seperti scanner, kamera digital, printer laser dan
cd-writer dalam pembelajaran dan persediaan hasil projek masing-masing. Atas
usaha BTP, dua jawatan baru telah diwujudkan khas untuk Sekolah Bestari: iaitu
Guru Penyelaras Bestari dan Juruteknik Bestari. Antara tugas-tugas mereka
termasuk memastikan kesemua kemudahan Infrastruktur Teknologi berada dalam
keadaan baik dan bersedia untuk digunakan dan merancang, mengurus, menyelia dan
melaksanakan penggunaan kemudahan Infrastruktur untuk menjalankan
aktiviti-aktiiviti Sekolah Bestari seperti penggunaan Sistem Pengurusan Sekolah
Bestari (Smart School Management System atau SSMS) untuk pengurusan sekolah,
pengajaran dan pembelajaran.
Antara
bahagian-bahagian perisian SSMS ialah Bahagian Governan Sekolah, Pengurusan Hal
Ehwal Murid, Pengurusan Sumber Luaran, Pengurusan Sumber Manusia, Pengurusan
Sumber Pendidikan, Pengurusan Teknologi dan Pengurusan Kemudahan Sekolah.
Guru-guru yang terpilih (Guru-guru Sumber Mata pelajaran) diberi latihan dalam
setiap pengeluaran pakej perisian Sistem Bestari SSMS di samping latihan
pengurusan kepada pentadbir dan Penyelaras Bestari, serta latihan penggunaan
perisian 4 mata pelajaran Bestari khas (iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris,
Sains dan Matematik). Guru-guru Sumber Mata pelajaran ini ditugaskan mengembankan
pengetahuan ini kepada semua guru-guru mata pelajaran di sekolah selepas setiap
kali latihan tersebut.
Pelajar diberi peluang mengakses maklumat
dengan cekap dan selektif. Selain itu strategi belajar secara berkolaborasi dan
berbincang dalam kumpulan sangat diberi penekanan. Pelajar belajar secara
individu atau dalam kumpulan di stesen komputer atau makmal komputer sangat
digalakkan. Mereka boleh memilih menyambung perisian yang berkaitan dengan
tajuk yang meliputi semua aspek. Pelajar juga boleh membuat kerja secara
perseorangan atau berpasangan. Mereka juga boleh mengkaji aspek-aspek tertentu
atau aspek yang mengayakan pengetahuan tentang tajuk mata pelajaran melalui
penggunaan internet bagi portfolio masing-masing.
Pelajar Bestari mempunyai ciri-ciri berikut:
- Belajar kendiri (self access
and self-directed) – mencapai maklumat yang dikehendaki dan mengaitkan
maklumat-maklumat itu untuk memahami sesuatu tajuk pembelajaran:
- Menilai kendiri (self
assessed) – memastikan kelemahan sendiri dan berusaha mengatasi kelemahan
itu.
- Belajar berkadar kendiri
(self paced) – menentukan kadar pembelajaran sendiri. Sistem Bestari perlu
memberi peluang kepada pelajar-pelajar yang lemah atau cerdik memajukan
diri tanpa batasan.
Pada tahun 2006,
SMK Dato’ Dol Said telah dibekalkan dua lagi makmal komputer Mimos untuk
meluaskan lagi penglibatan sekolah dalam penyediaan pelajar untuk dunia IT
melalui perkembangan mata pelajaran seperti Teknologi Maklumat dan EST (English
in Science and Technology). Kini, SMK Dato’ Dol Said, di bawah pimpinan
pengetuanya Puan Dr Hjh. Rosnanaini binti Sulaiman, telah mengembangkan
infrastruktur teknologi dengan penambahan 28 buah komputer selain daripada 37
komputer bekalan TSSB dan 60 buah komputer yang dibekalkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia kearah mencapai visi dan misinya sebagai sebuah sekolah
bermultimedia yang sentiasa menguji, memperolehi dan melaksanakan kaedah-kaedah
baru dalam pengajaran dan pembelajaran selaras dengan wawasan 2020.
Logo Sekolah dan Keterangan
Biru: Melambangkan keharmonian dan kesejahteraan dalam suasana pendidikan moden.
Merah: Melambangkan kegigihan dan semangat ingin mebcuba sesuatu yang baru iaitu menerima teknologi berkomputer.Melambangkan matrabat ilmu dan pendidikan berada di tempat yang paling tinggi dalam diri setiap individu.
Hijau : Melambangkan budaya baru yang segar dalam sistem pendidikan dan mudah diterima oleh semua lapisan masyarakat.
Reka bentuk
lambing di reka dari dua gabungan bentuk iaitu:
- Sebuah computer yang telah distailkan dan
- Litar bersepadu
Garisan
yang mengabungkan bulatan kecil dengan bulatan besar berdasarkan konsep litar
bersepadu yang terdapar dalam setiap alat elektronik. Simbol manusia dalam
skrin monitor melambangkan pelajar, tenaga pengajar, dan kakitangan sekolah
dalam ruang lingkup pendidikan canggih, bertepatan dengan status Sekolah Bestari.
No comments:
Post a Comment